IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

سریال های رمضانی!

گاومون زایید!
نایب رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس با انتقاد از برنامه هاى متوالى تلویزیون پس از اذان مغرب آن را مانع از حضور مردم در مساجد دانست!!! (منبع خبر)

***

شبهای برره (فلش)

***

یه خبر خوب! فتل داره با یه ۹۰تایی جدید میاد اونم با یوسف تیموری و علی صادقی! کارگردان مهدی مظلومی و نویسنده ها ریما رامین فر، خشایار الوند و چند تا نویسنده‌ی جدیدن. (بزنم به تخته فعلا خبری از مهراب قاسم‌خانی نیست) اسم سریال هست: به گیرنده‌ها دست نزنید و زمان پخش هم بعد از محرم یعنی بعد از «شب‌های برره» و همین بعد از «شب‌های برره» بودن کار این سریال رو سخت می‌کنه. هر چند اویسی و علی صادقی رو بنشونی روی صندلی و دوربین رو روشن کنی اتوماتیک یه سریال طنز ساخته می‌شه!

***
آقا چه زود گذشت! انگار دیروز بود راجع به سریال‌های ماه رمضون نوشتیم!

سریال های امسال رو من این جوری رده‌بندی می‌کنم:

۱- او یک فرشته بود
۲- متهم گریخت
۳- برای آخرین بار
۴- مرده‌ی متحرک (اسمش همینه دیگه نه؟)

او یک فرشته بوداو یک فرشته بود رو من از قسمت دوم دیدم یعنی از وقتی که تصادفا فهمیدم کار علیرضا افخمیه. مطمئن بودم که افخمی سریال بد نمی‌سازه و وقتی هم چند قسمت از سریال پخش شد دیدم که پیش‌بینی‌م درست بوده. با این که تولید سریال با عجله انجام شده (می‌شه) و از همین ناحیه آسیب‌هایی هم دیده ، کیفیت فنی و خوش‌ساختی اون با هیچ کدوم از سریال‌های دیگه قابل مقایسه نیست. سوژه تازه (دست کم تو ایران)، کارگردانی مسلط و هنرمندانه، شخصیت پردازی خوب و بازی های قابل قبول، این سریال رو یک سر و گردن از نرم سریال‌های تلویزیون ما بالاتر قرار می‌ده.

البته وقتی حرف جذابیت باشه «متهم گریخت»  حرف اول رو می‌زنه، هر چند فیلم‌نامه‌ش (که آقاخانی نوشته) چفت و بست درست و حسابی نداره و به اندازه‌ی «خانه به دوش» هم تیکه‌های خنده‌دار توش نیست. (البته تا اینجا) موضوع سریال (مهاجرت به تهران و شکاف طبقاتی و مصائب قشر کم‌درآمد) مثل «خانه به دوش» متعهدانه‌ست و این خودش یه نقطه قوت مهم به حساب میاد. (مثلا مقایسه کنید با کارهای مدیری که حرف و نکته‌ و حتی جهان‌بینی خاصی توش نیست)
اشکال اساسی فیلمنامه‌ی «متهم...» اینه که تکلیفش با سبکش مشخص نیست. در عین این که می‌خواد واقع‌گرا باشه اتفاقاتی می‌افته و رفتارهایی از شخصیت‌ها سر می‌زنه که هیچ توجیه منطقی نداره. (مثلا اغراق آمیز بودن عقب افتاده بودن خانواده هاشم، اعتماد کردن اشکی به هاشم، رفتار پدر و مادر منصور، تصمیم و اصرار هاشم برای این یک شبه دختر و مادرشو شوهر بده اونم برای وام و ...)
اما بازی‌ها (سرور، هاشم، بی‌بی، سعید، عباس، منصور، شازده و ...) انصافا خیلی خوبن. ریزه‌کاری های کمیک که دیگه به ویژگی منحصر به فرد کارهای عطاران تبدیل شدن هم یکی دیگه از نقاط قوت مهم سریال هستن که البته مطمئنا نقش سعید آقاخانی به عنوان فیلمنامه‌نویس هم تو این مورد پررنگ باید باشه. (نشستن اشکی روی کارتون خالی اونم تو اوج بحران، چسبیدن نوار چسب به شلوار هاشم، بپر بپر کردن بی‌بی و کلی ریزه‌کاری دیگه که دیدنیه و تعریف کردنی نیست) 

جذابیت «برای آخرین بار» تقریبا منحصر به لحظات کمیک و لحظات کمیک هم تقریبا منحصر به حضور یوسف تیموریه. هر چند بازی بعضی بازیگرای دیگه مثل اجلالی (قندی) و گیتی جاه (پدر صمد) و مادرش هم خوب و جذابه ولی نقش‌شون زیاد جای مانور نداره. بازی جعفری هم به نظرم با بقیه و اصولا با ساختمان سریال هماهنگ نیست و بیش از حد شلوغ می‌کنه.     

«مرده‌ی متحرک» رو هم که من اصلا حوصله‌م نیومد ببینم و حرفی ندارم درباره‌ش.



چند تا لینک:

گزارش «برره» روی میز ضرغامی

استفاده ابزاری از عکس مهران مدیری

شبهای «برره» ، توسعه ی عوام فریبی

سریال‌های ماه رمضان زیر ذره‌بین منتقدان

نظرات 22 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:01 ب.ظ http://destination.persianblog.com

من هم با رده بندی و هم با نقدی که برای سریالهای این ماه نوشتی، موافقم. البته تو رده بندیت ، شبهای برره رو جا انداختی که اون هم جایگاه خودش رو بین بیننده ها داره. خیلی ها هستند که موافق این سریال هستند و خیلی ها هم مخالف. ولی در کل ، از اونجایی که در اون روستا مدل کوچیکی از یک جامعه بزرگ در حال تقد شدنه ، بنظر کار قابل تأملی میاد. زحمتهای مدیری نباید نادیده گرفته بشه.

محمد حسین چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:39 ب.ظ http://Attaran.Blogfa.com

سلام...
هر چند که با همه ی حرفات موافق نیستم (با خیلی هم موافقم) ولی نقدت خیلی خوب بود. خیلی از نقد (!) چند نفری که در گروه مهران مدیری متهم گریختو نقد میکنن و جالبش اینه که اسمشو هم نقد میذارن بهتر بود!
من سریالای دیگه رو ندیدم. فقط یک قسمت از شبکه ۵. ولی چیزی که اطراف نشون میده اینه که متهم گریخت شاخ شده حسابی !!!
دمت گرم رفیق ! اون بلاگرولینگو هم ساین آپ کردم! باید بیشتر باش ور برم.
ضمنا ای کاش عطاران به جای بازی در فیلم هوو خودش متن متهم گریختو می نوشت.
راستی! چه شود! علی صادقی و اویسی ! میترکونه ایشالا...
موفق باشی ...

الهه پنج‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:13 ب.ظ http://www.mehranmodiri.mihanblog.com

سلام به من هم سر بزن.تو چرا فقط نقدای منفی شب های برره رو توی وبلاگت می ذاری؟

میثم شنبه 30 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:04 ب.ظ

با سلام به نظر من برای اخرین بار از همه بهتر بودو او یک فرشته بود در بعضی از قسمتها بسیار کلافه کننده و سردرگم بوده و زمانش هم بسیار کمه وامیدوارم اخرش حال همه رو به هم نزنه!!و اما متهم گریخت که تقلید کامل از فیلم پارساله و بازی ای که گرجستانی میکنه تقلید محض از لولایی هستش
فیلم شبکه۱ هم تقلید محض فیلم پارسال شبکه۲ هست
شبهای برره رو هم من خودمودر حدی نمیبینم که در موردش حرف بزنم فوقالعاده هست

محمد حسین یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:43 ب.ظ http://Attaran.Blogfa.com

و اینم تقلید محضه از اون !!!

سلام رفیق ... لوگو رو استاد نمیکنی ؟!

علیرضا یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 06:06 ب.ظ http://Oveisi.Blogfa.com

فقط فتل !!! دیوووووونشم !!!

آرمان سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:12 ب.ظ

سلام
اینکه فضای فانتزی هوشمندانه خلق شده در کارهای مدیری معمولا در اوائل برنامه و بعد هم برای عده ای ثقیله، کاملا قابل درکه. هنرمندان خلاق قاعدتا و عموما از زمان خودشون جلوترند. نوع کار مدیری و عطاران به علت تفاوت در اصل کارشون،زیاد با هم قابل مقایسه نیست. فضای خلق شده ی عطاران رئاله.داستانهاش،قصهء یک زندگی عادیه که شوخیهایی هم چاشنی هر سکانسش شده. پس طبیعیه که یک بچهء ۶ ساله هم اونو میفهمه. در مورد این سریال نقد نسبتا خوبی در صفحه«تماشا» مروبط به روزنامه جام جم ۳۰ مهر خوندم که توصیه می کنم بخونیش...

آرمان جان اگه منظورت از عده ای که کار مدیری رو نمی فهمن من هستم باید بگم که من انتقادی به این فضای فانتزی ندارم!
ضمنا خود مدیری هم ادعا نداره که کار عمیق یا سنگین می کنه. خودشم داره میگه که صرفا داره سرگرمی سازی سبک می کنه بنابراین خواهش می کنم تعابیر فلسفی نتراش!
خود سرگرمی سازی اگه موفق باشه کار بزرگیه.

محمد حسین چهارشنبه 4 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:00 ق.ظ

با ایرون تی وی موافقم ! آرمان ! بچه ی ۶ ساله برره هم میبینه و خوب هم میبینه ... اشتباه نکن ... این هم نقطه ضعف نیست. یه نقطه ی عطفه.

نادر چهارشنبه 4 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 08:24 ب.ظ

البته که سریالهای مدیری ثقیلند مخصوصا شاهکاری مثل
نقطه چین که ذست فلاسفه رو از پشت بسته بود با اون
شخصیتهای چند بعدیش. نویسنده اش هم کسی نبود جز نابغه ای اندیشمند بنام مهراب قاسم خانی.

آرمان پنج‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:15 ق.ظ

...جواب من ادامه داشت ولی به علت اشکالی که در قسمت کامنتها بود،نشد همون وقت بفرستم.منظورم شخص خاص شما نبود.برخلاف شما هم طعنه نمی زنم... مدیری سطح رویی کاراش برای خنده است. یعنی اون چیزی که اول از همه،مردم بهش توجه می کنند و اول از همه جذبشون می کنه. چون اینو میدونه که تا برنامش دیده نشه، مهمترین حرفها رو هم که بزنه، کار مهمی نکرده .مدیری همیشه به عنوان اولین هدفش خنداندن مردم رو مطرح کرده، ولی این به راحتی مشهوده که هوشمندانه و با طرح یک فضای خیالی، مسائلی که میخواد مطرح کنه،در اون فضا میگه و بطور واضحی سعی کرده منتقدینشو راضی نگه داره. اینو اگه بیشتر در کاراش دقت کنی متوجه میشی.

منظور من دقیقا این بود که کارای شبانه مدیری سطح زیری نداره! اصولا چون نویسنده خودش نیست و فرصت هم کمه تسلط چندانی روی متن ها نداره.
فقط قسمتای اولیه پاورچین با پیمان نقشه کشیده بودن برای یه طنز نسبتا سنگین و خوب هم شروع کردن ولی چون از بیننده‌ی عام جواب نگرفتن سریع خطشونو عوض کردن.

قالب شب‌های برره که انگار فکر خود مدیری هم هست جون می‌ده برای یه طنز انتقادی ولی متاسفانه از این ظرفیت استفاده‌ای نمی‌شه (به جز چند مورد معدود)

آرمان جمعه 6 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:25 ب.ظ

پی بردن به اون سطح زیری کار، زمان می بره. نگران نباش . فقط بیشتر فکر کن.

روان پریش مزمن یکشنبه 8 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:07 ق.ظ http://ravanparish.persianblog.com

سلام. چون من هم یک تلویزیونی حرفه ای هستم به شما لینک دادم. سبز باشید.

الهه یکشنبه 8 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 08:38 ق.ظ http://www.mehranmodiri.mihanblog.com

سلام.در مورد چند لایه ای بودن کار مدیری با آرمان موافقم.

۱- سطح زیری نقطه‌چین به نظر تو چی بود؟ یا همین شب‌های برره؟

۲- اگه سطح زیری‌یی هم وجود داشته باشه به نویسنده برمی‌گرده

الهه چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:19 ق.ظ http://www.mehranmodiri.mihanblog.com

۱- در مورد شب های برره صحبت می کنم.سطح زیرینش اینه که این جامعه شاد و شنگول ما فکر می کنن تا وقتی بهشون گفتی آزاد یعنی حرکات موزون.نه فعالیتی نه خلاقیتی نه حرکتی همه چیز آماده.بعدم این که برره بیشتر شبیه یه اینه عمل کرده وقتی چیزای بیشتری تو این آینه می بینی که وسعت دیدت بیشتر باشه.
۲- اگه سطح زیر به نظرت به نویسنده برمی گرده واسه همه اثار بصری همین طور بوده.اما مسئله اینه که به قول امیر قادری - کارگردانی حرفه سهل و ممتنعی است....درآمدن یا درنیامدن یک شوخی ، نتیجه مستقیم کار کارگردان است.بی این که تاثیر او به وضوح در ساخت یک صحنه مشخص باشد.به همین دلیل است که یک شوخی در صحنه ای از یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مهران مدیری،خوب از کار در می آید،اما عین همین شوخی، کم و بیش با همان بازیگران،در صحنه ای از یک سریال دیگر، لوس و بی مزه و بی معنی جلوه می کند....-
پس حداقل به ذهن سیال مدیری و ناخودآگاه قدرتمندش در ایجاد این لایه ها می تونیم امتیازی بدیم

الهه چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:47 ق.ظ http://www.mehranmodiri.mihanblog.com

دوباره سلام یه چیزایی رو یادم رفت بگم این که اولا سطح زیرین رو واسه این گذاشتن زیرین چون فهمیدنیه نه تعریف کردنی.پس غیر از تفکر خودت هیچ کس نمی تونی اونو بهت نشون بده و اینکه اگه قرار بود سطح زیرین تعریف کردنی باشه خوب تعریفش می کردن نمیومدن اثر تصویری بسازن که!دوم این که در شب های برره سعی شده فضای کلی سریال انتقادی باشه یعنی این که کیانوش یه روشنفکر و روزنامه نگاره که تبعید شده و اومده به اینجایی که ایران غلو شده ی ماست خودش خیلی چیزا رو ثابت می کنه .

آرمان پنج‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:17 ق.ظ

اگر بخوام در مورد سطح زیری این کار بگم، باید ساعتها توضیح بدم.
بهتره به این وبلاگ مراجعه کنی و ببینی که افراد زیادی به همین سطح زیری کار که از نظر شما وجود نداره، اشاره کردن و چه خوب و دقیق تحلیلش کردن :
www.mehranmodiri.persianblog.com

محمد حسین جمعه 13 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:23 ب.ظ http://Attaran.Blogfa.com

قالب نو مبارک باشه...

نازی شنبه 14 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:59 ق.ظ

شما از مخالفین مدیری هستی نه؟این روهمه میدونن که مهران مدیری بااستعدادترین طنزسازه مهدی مظلومی یاعطاران یاهرکس دیگه حالاحالاها مونده که مثل مدیری باتجربه بشن ویادبگیرن پس لطفا جبهه گیری نکن!

کدوم جبهه گیری؟! خوبی شما؟

محمد حسین یکشنبه 15 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:51 ب.ظ http://Attaran.Blogfa.com

سلام.خوبی؟
این حرف عطارانو در مورد شب های برره بردار. دروغه. خود عطاران گفت تکذیبیه بزن و هیچ کجا در مورد این برنامه بد نگفته. عطاران رو این موضوع تاکید کرد.
موفق باشی ...

مطمئن بودم که دروغه!

آرمان پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:39 ب.ظ

تا هر وقت که دلشون بخواد میتونن انواع توهینها و مزخرفات رو به اسم نقد بنویسن، ولی اگر طرفداری درست و با دلیل ، از این برنامه شد ، اونوقت:« به طرز مشکوکی دارن این قضیه رو بزرگ می کنن.» نه ؟!

منظورم نقدهای مثبت نیست، منظورم حجم زیاد اخبار و حرف و حدیث هاست، اعم از مثبت و منفی.

الهه جمعه 20 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:19 ق.ظ http://www.mehranmodiri.mihanblog.com

نه به شکل مشکوکی این قضیه رو بزرگ نمی کنن این قضیه خودش بزرگ هست البته چندتا مخالفت مغرضانه و مشکوکی که اوائل پخش برره از سوی گبرلو و روزنامه کیهان و ... شد باعث شد مردم عکس العمل نشون بدن و دامنه این قضیه به مجلس هم کشیده شد و موضوع بزرگ شد دلیل دیگه ای هم که این موضوع بزرگ شد همو چند سطحی بودن این مجموعه هست که گویا هضم بعضی از سطوح واسه بعضی از مسئولان سنگینه

شیرین دوشنبه 4 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 06:29 ب.ظ http://yoosefjoon.blogfa.com

یوسف تیموری عشقه منه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد