IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

به افتخار آقای ضرغامی کف مرتب

از معدود اتفاقات خجسته این روزها یکی پخش «سینما پارادیزو» در برنامه صدفیلم شبکه سه بود اونم چه پخشی! در مقیاس صدا و سیمای جمهوری اسلامی شگفت انگیز بود! دوست دختر توتو رو کنارش روی تخت در حالی که قسمتی از شونه هاش پیدا بود در پس زمینه دیده می شد و همه جالب تر این که برخلاف رسم معمول نسبت اینا رو تو دوبله عوض نکرده بودن. (آخر فیلم توتو صرحا می گه که ازدواج نکرده) البته این سکانس خیلی بیشتر از این بوده ولی همین قدری هم که نشون دادن غنیمت بود. یک قسمت مهم دیگه هم که سانسور کرده بودن (و البته کاملا مجبور بودن) اون تیکه ایه که کشیش به صحنه های ماچ و بوسه فیلم ها اعتراض می کنه و مجبورشون می کنه درشون بیارن. آخرین سکانس فیلم هم همین تیکه هاست که توتو به هم چسبوندتشون... جالب اینجاست که برخلاف سابق نیومده بودن زرتی اون سکانس به اون مهمی رو حذف کنن و  بیننده ها رو دور از جون روم به دیوار گوسفند فرض کنن. اومده بودن اون صحنه های ماچ و بوسه رو به صحنه های دیگه ای از فیلم ها جایگزین کرده بودن...

موارد این جوری اخیرا بیشتر از اینه که بگیم تصادفی بوده یا از دستشون در رفته. معلومه که صدا و سیما رویه شو عوض کرده و داره مسوولانه تر از قبل برخورد می کنه.

مراسمی هم که برای خاتمی گرفته بودن (گرچه به هیچ وجه اجحافی که تلویزیون تو این ۸سال به دولت خاتمی کرد جبران نمی کنه) کار قشنگی بود. دم آقای ضرغامی گرم!

نوستالوژیانه!

گلنار

الان داشت «گلنار» رو می داد... به شعراش که می رسید با بروبچ همراهی می کردیم! گلنار مثل گلی بود که گفتیم پرپر گشته/ شکر خدا دوباره به ده ما برگشته...

انگار قراره سری جدید سریال «چاق و لاغر» هم با همون کاراکترهای قدیمی همین روزا ساخته بشه. «چه کار می کنی خانه خراب؟»...
هی جوونی... کجایی که یادت به خیر!

پی‌نوشت: البته پخش این فیلم از تلویزیون درست همزمان با اکران مجدد سینماییش آخر بی مرامی بود! فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم حسابی شاکی شده.

ارث بابام به جای سه و نیم


129522.jpg
 مجموعه تلویزیونى «شبکه سه ونیم»، که به کارگردانى داریوش کاردان از شبکه سوم هر شب پخش مى شد، به دلیل جذب مخاطب بیشتر با تغییرات تازه اى پخش مى شود. مهران غفوریان کار خود را به عنوان بازیگر در شبکه سه ونیم آغاز کرد و در داستان سریال جدید، با ارث پدرى اش شبکه سه ونیم را خریدارى کرد و حکم تخلیه استودیو را گرفت. به همین دلیل نام سریال شبکه سه ونیم به ارث بابام تغییر کرد. در ارث بابام در کنار مهران غفوریان، جواد رضویان کار را با گروه کارگردانى آغاز کرد که از امشب به جاى کارگردان سریال فعالیت مى کند. البته شایعه کارگردانى جواد رضویان از چند هفته قبل شنیده مى شد. در کنار جواد رضویان و مهران غفوریان، برزو ارجمند، پرستو صالحى، رابعه اسکویى و امیر نورى حضور دارند و تهیه کننده این مجموعه حمید صدرى است. شبکه سه ونیم با کارگردانى داریوش کاردان فقط پنج شنبه ها پخش خواهد شد. حالا باید دید جواد رضویان در دومین تجربه کارگردانى خود (اولیش یه طنز ایتمی مزخرف بود که اسمش یادم رفته!) مى تواند مثل زمان بازیگرى اش تماشاگران را پاى تلویزیون بنشاند؟

***
مصاحبه با کاردان
حرف های بهنوش بختیاری و معصومه کریمی
حرفای مهران غفوریان

اِه ! اینجا باز شده؟

اینجا باز شده؟ چه خوب! البته ما یه ایرون تی وی دیگه اینجا راه انداختیم!

***

پسر چه باحال شده! رادیوهای جمهوری اسلامی از ویگن و آرتوش و فرامرز اصلانی آهنگ پخش می کنن! دمشون گرم! شاید سال دیگه این موقع تو صف بلیت کنسرت ابی باشیم، هان؟

***

صد ساله می خوام از فیلمای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری بنویسم هی وقت نمی شه.

من از بین این فیلم ها فقط فیلم های هاشمی و معین رو حوصله م اومد تا آخر ببینم. فیلم های معین رو چون طرفدارش بودم و هاشمی رو به خاطر خود فیلم ها.

فیلم اول معین که مصاحبه حجاریان با اون بود عبارت بود از یک مصاحبه طولانی و یکنواخت که برای عامه مردم هیچ جذابیتی نداشت و از طرفی هم معین رو تحت الشعاع شخصیت و حضور حجاریان قرار می داد و به این ترتیب می شه گفت حتی روی ماهای به اصلاح طرفدار اصلاح طلبان پیشرو هم سمپاتی جدیدی نسبت به معین ایجاد نمی کرد. فیلم دومش هم که پرسش و پاسخ با جوانان بود یک صدم فیلم هاشمی (ساخته رسول صدر عاملی کارگردان دختری با کفش های کتانی و ترانه) که ساختار مشابهی داشت (گفتگو با جوانان) جذابیت نداشت که این البته تا حدود خیلی زیادی به میزان "باحال بودن" خود کاندیدا مربوط بود و این که معین در مقایسه با هاشمی ِ  حاضر جواب، شیطون و شوخ طبع ، بی اندازه یُبس و خشک بود ... مثلا فکر می کنین سوال در مورد لباس جوانان چه جوابی از معین می تونست داشته باشه؟ به احتمال زیاد ربطش می داد به یه تئوری جامعه شناسانه و گفتمان دموکراسی و حقوق بشر و البته تخصصش یعنی آسم و آلرژی!... در حالی که هاشمی خیلی رندانه فقط گفت: "لباس باشه دیگه!" ... جوابی که هم گویاست، هم مفرح هم نسبی.

فیلم دوم هاشمی (ساخته کمال تبریزی کارگردان مارمولک و لیلی با من است) وجه دیگه ای از شخصیت هاشمی رو نشون می داد که بیشتر جنبه ی شخصی داشت: کلنجاری که هاشمی برای اومدن یا نیومدن با خودش و خونواده ش داشت... تصویری که تو این فیلم از هاشمی نشون داده شد شاید کاملا درست و واقعی باشه ولی به نظر من چون با تصوری که عامه مردم ایران از هاشمی دارن بسیار بسیار متفاوت و حتی متضاد بود چندان اثر مثبتی روی مخاطب اصلیش که مردم عادی بودن نداشت و باعث می شد در برابرش گارد بگیرن. ولی اگه از دید یه آدم بی طرف(نسبت به خود هاشمی) به فیلم نگاه می کردی می تونستی از ریتم مناسب، بن مایه ی داستانی کمرنگ ولی جالب، گفتار متن مناسب، موسیقی و کیفیت فنی خوب فیلم لذت ببری. بخصوی چند تا صحنه ی خیلی خدا و هنرمندانه و خاص که من خیلی حال کردم: صحنه ای که هاشمی رو در نماز جمعه در حالی که منتظر بود نوبتش برسه نشون می داد و همین طور سر میز که اعضای خوانواده بحث و مشورت می کردن (محسن می گفت: مامان حق وتو داره) و نهایتا اجرای هنرمندانه هاشمی جلوی دوربین و در خوندن گفتار متن که ای ول داره

در مورد فیلم اول هاشمی خیلی ها می گفتن که مستند نبوده و اون دختر شاکیه فیلم بازی کرده و این صوبتا که من شخصا قبول ندارم. اولا که اون صحنه ها و حرف ها بی نهایت طبیعی بود و اگه هاشمی تو اون لحظه ای که داشت جواب دختره رو می داد و اون لحظه ای که گفت "چه عجب ایشونم دست زد" داره بازی می کنه مارلون براندو بره جلو بوق بزنه! ثانیا چه نیازی بوده که کارگردان این همه انرژی صرف بازی گرفتن از این همه نابازیگر کنه در حالی که به راحتی می تونسته جلسه پرسش و پاسخ رو به روال طبیعی خودش رها کنه و بعدا روی میز تدوین جمع و جورش کنه و قسمت های اضافی رو دربیاره؟!

قشقرق

گروه اجتماعی شبکه تهران قصد دارد با جایگزینی یک جنگ طنزآمیز به جای فیلم سینمایی روزهای پنجشنبه ، بینندگانش را بیشتر از قبل با لبخند آشتی دهد. این مجموعه که این روزها مراحل نهایی تولیدش را پشت سر می گذارد ، «قشقرق» نام داد و کارگردانی آن به عهده ارژنگ امیرفضلی است که حتما حضور او در مجموعه های طنزآمیز این سالها مثل «ساعت خوش» در خاطر علاقه مندان این نوع برنامه ها نقش بسته است. امیرفضلی که پس از مدتها ، تصویر او با فیلم شارلاتان بر پرده سینما نقش بسته ، کار تصویربرداری قشقرق را از 8 خرداد و پس از حدود یک ماه پیش تولید ، آغاز کرده و احتمالا آن را تا اواسط مرداد به پایان خواهد رساند.این برنامه که در 26 قسمت 50 دقیقه ای تولید می شود ، شامل دو بخش کلی آیتمهای نمایشی و پلاتو است. بیشتر متنهای کار را هم خود امیرفضلی به صورت همزمان می نویسد که البته پیش از این هم در برنامه های مختلفی مثل این چند نفر ، قصه های فلانی ، ساعت خوش و... تجربه هایی در زمینه نگارش داشته است. برخلاف اکثر جنگهای این سالها ، هر قسمت از این برنامه به موضوع مشخصی اختصاص ندارد و بازیگران این مجموعه یعنی امیر غفارمنش ، بهراد خرازی ، آرش میراحمدی ، نیلوفر سجادی ، زری کریمی ، فرحناز خسروآبادی ، کیوان فردوسی ، فرزاد حاتمیان ، سیدرضا حسینی و یزدان جیرانی در آیتمهای مختلف ، نقشهای متفاوتی مثل مکانیک ، قهوه چی ، عمله و... را بازی می کنند. شهریار کلهر ، دکورهای مختلف مجموعه را در یک سوله بنا کرده و کیوان اسلامی و حمیدرضا صدری همزمان با کارهای فنی به ترتیب کار تدوین و ساخت موسیقی قشقرق را شروع خواهند کرد.ضبط پلاتوهای برنامه هم بزودی با پایان تصویربرداری آیتمها با حضور دو مجری - بازیگر آغاز خواهد شد که یکی از آنها محمدرضا خسروی ، دستیار کارگردان و برنامه ریزمجموعه است و نفر دوم نیز از میان یکی از بازیگران محبوب طنز انتخاب خواهد شد.نکته قابل اشاره درباره قشقرق همراهی مسعود فروتن به عنوان کارگردان تلویزیونی با عوامل آن است. بقیه عوامل و دست اندرکاران این مجموعه عبارتند از : تصویربرداران : زین الدین علامه و شامل تافته ، مجری طرح و مدیر تولید: محسن فخار.تهیه کننده این مجموعه که در گروه اجتماعی شبکه تهران تولید می شود ، محمد صالحیان است که فعلا طنز شبانه اکسیژن را هم با همین سمت روی آنتن دارد.

مشکلات احداث ایستگاه جابر آباد

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، از مشکل در انتخاب لوکیشن به عنوان دلیلی برای تاخیر در تولید و پخش سریال «ایستگاه جابرآباد» یاد کرد. محمودرضا تخشید، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در خصوص انتخاب لوکیشن طنز روتین «ایستگاه جابرآباد» به کارگردانی مهران مدیری، اظهار کرد: از آن جا که در این سریال می‌خواستیم به 30 - 40 سال قبل برگردیم در نتیجه در انتخاب لوکیشن با مشکل روبه‌رو شدیم. در حال حاضر مشکل انتخاب لوکیشن مناسب برای بسیاری از سریال‌ها که می‌خواهند به گذشته رجعت داشته باشند، وجود دارد. وی ادامه داد: هم اکنون گروه سازنده چندین نقطه در حاشیه تهران را بازبینی کرده‌اند که از این میان دو - سه لوکیشن مورد پسند واقع شده است، امیدوار هستیم در صورتی که این هفته لوکیشن سریال نهایی شود، به تدریج وارد مراحل پیش تولید و آماده‌سازی لوکیشن و تولید شویم. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما با بیان این که نمی‌تواند تاریخ دقیق پخش «ایستگاه جابرآباد» را پیش‌بینی کند، یادآور شد: پیش از این پیش‌بینی کرده‌ بودیم که مجموعه طنز را مرداد ماه بر روی آنتن ببریم و در این راه همه چیز از جمله متن، عوامل، برآورد و انتخاب نویسندگان به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی قطعی شده بود اما با تاخیری که در انتخاب لوکیشن داشتیم، گمان می‌کنم ساخت این سریال حداقل یک ماه تا یک ماه و نیم به تاخیر بیفتد. تخشید در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که انتخاب مجدد «برره» به عنوان موضوعی برای ساخت یک مجموعه روتین تا چه زمانی جواب خواهد داد، متذکر شد: در ساخت سریال‌های طنز باید به انتقاد‌پذیری مردم و مسؤولان توجه داشت. اشاره به «برره» راهی است تا نکات انتقادی که مطرح می‌شود، کمتر با سوء تفاهم‌هایی از سوی مردم مواجه شود. در نتیجه استفاده استعاری از «برره» به معنای تکرار کار قبل نخواهد بود. به گفته‌ی وی، مجموعه‌ی طنز «ایستگاه جابرآباد» تکرار پاورچین نخواهد بود و طرح، داستان‌ها و شخصیت‌ها کاملا مجزا هستند. به گونه‌ای که مخاطب با سریالی کاملا جدید روبه‌رو خواهد بود. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، درباره‌ی انتخاب بازیگران مجموعه روتین «ایستگاه جابرآباد» به ایسنا، گفت: حضور آقای مهران مدیری و تعدادی از افرادی که به طور ثابت با ایشان بوده‌اند، در کار قطعی شده است. ولی در انتخاب شخصیت مکمل ایشان که در کارهای گذشته که آقایان جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم ایفاگر این نقش بودند، هنوز به فرد قطعی نرسیدیم، ولی ترجیح می‌دهیم در «ایستگاه جابرآباد» از این دو تن استفاده نکنیم.