IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

مثل اینکه «میهمان مامان» داره جدی میشه! مهرجویی ،‌ فیلمنامه رو بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی نوشته و فعلا گلاب آدینه ، امین حیایی ، حسن پورشیرازی و فریده سپاه منصور رو برای نقشهای مختلف در نظر گرفته.

مهدی فخیم زاده داره روی فیلمنامه یه سریال درباره حمله مغولها به ایران کار می کنه. پیش تولید فیلم از اوایل مهر و تولیدش احتملا از ۲۲ بهمن شروع میشه ؛ و اون طور که خود فخیم زاده میگه ساختش دست کم یک سال و نیم طول خواهد کشید.

فخیم زاده با «ولایت عشق» و «خواب و بیدار» مهارتشو در جذاب و خوش ساخت از آب درآوردن پروژه های بزرگ و پرتحرک نشون داده و این بار سراغ موضوع سالم تر (از نظر غیر سفارشی بودن) و بکرتری هم رفته ، پس میشه به نتیجه کار امیدوار بود!

واقعا نمی فهمم معصومیت از دست رفته چه نکته مثبتی داشت که بعضی ها انقدر سنگشو به سینه می زنن! با اون جلوه های ویژه احمقانه و مضحکش! اصلا به اون همه پول و انرژی که صرفش شده بود نمی ارزید.
نکته تستسیش اینه که داستان کلیشه ای و ابلهانه این سریال تو هر زمان و مکان دیگه ای می تونست اتفاق بیفته ، ولی خب میرباقری زرنگی می کنه و با بهانه کردن امام حسین و این حرفا ، هم برای صحنه ها و دیالوگهایی که در شرایط عادی استفاده ازشون غیر ممکنه مجوز می گیره ، هم هر چه قدر اراده کنه بودجه و امکانات در اختیارش می ذارن و هم از حمایت و تبلیغات تلویزیون مستفیض میشه!
ظاهرا  توی سریال جدیدی هم که در دست ساخت داره بازم می خواد از همین سیاست زیرکانه استفاده کنه: سریال «مختار» که فیلمبرداریش احتمالا از اواخر مهر در شوش شروع می شه درباره انتقام مختار از قاتلین امام حسینه و حدود ۸۰ بازیگر از جمله: داود رشیدی، بهزاد فراهانی، امین تارخ، امید زندگانی، عنایت الله شفیع، عنایب بخشی، جلیل فرجاد و کاظم هژیر آزاد  توش بازی دارن... 

   

چند وقت پیش تهیه کنندگان یک سریال ترکیه ای به اسم «بریوان» ــ که نقش اصلی شو «سی بل جان» ، خواننده معروف ترک ، بازی می کنه ــ مدعی شدن که بازیگر مرد مطلوبشون بین بازیگرای ترک وجود نداره و از از سازمان یادم نیست چی چی ایران خواستن که یه لیست از بازیگرای واجد شرایط مورد نظر اونها رو در اختیارشون بذاره. ترکا برای نقش مقابل سی بل ، از لیست ده نفره ای که ایرانی ها بهشون پیشنهاد کرده بودن مثل اینکه اول «محمدرضا فروتن» رو انتخاب می کنن ؛ ولی فروتن چون درگیر یه پروژه بوده جواب منفی میده. بعد می رن سراغ «پارسا پیروزفر» و  در مراحل اولیه به توافق می رسن و حتی پیروزفر برای آشنا شدن با عوامل سریال به ترکیه می ره ؛ ولی وقتی اعلام می کنه که به سی بل ــ که نقش نامزدشو داشته ــ حتی دست هم نخواهد زد بهش میگن «خوش گلدین» و خلاصه برنامه رو کنسل می کنن.

من شخصا خیلی دلم می خواست این اتفاق بیفته. چون مطمئنم پیروزفر حسابی اونجا گل می کرد و این می تونست بابی بشه برای جلب توجه ترکها به فیلمهای ایرانی و شاید فرجی می شد و فیلمهای ایرانی اونجا بازار پیدا می کرد و یه نمور از این فلاکت نجات پیدا می کرد سینمای ایران ...  آرزو بر جوانان عیب نیست! 

«روزهای زندگی» ، «مسافر» ، «پلیس جوان» ، «وکیل» ، «دریایی ها» ، «مهر خاموش» ...
سیروس مقدم بزرگ به زودی سریال جدیدشو آماده پخش می کنه. متاسفانه یه وقفه چند روزه بین اتمام پخش «مهر خاموش» و سریال جدید سیروس خان افتاده ولی جای نگرانی نیست. مسوولین دلسوز سیما فکر اونجاشو هم کرده ن و تو این فاصله «روزهای زندگی» رو بازپخش می کنن که مبادا دل بینندگان عزیز برای این نابغه قرن تنگ بشه.

زنده باد سیروس خان که ما رو از وجود تقوایی و مهرجویی و برومند ها بی نیاز می کنه!

«من همیشه می دانستم که اگر در قبال کارم بی مسئولیت باشم کسی شاکی نمی شود که چرا این سریال این قدر ضعیف بوده یا چرا آن طور که باید و شاید انرژی در پای آن خرج نشده یعنی قدرت بازخواست کننده ای وجود نداشته است.مگر این همه آدم که دارند در تلویزیون برنامه می سازند به کسی پاسخگو هستند. چه کسی در مورد این همه کارهایی که فقط باعث خجالت و شرم است بازخواست می کند؟ این اتفاق فقط زمانی رخ می دهد که درگیری های پشت پرده ای وجود داشته باشد و برای ضربه زدن به شخص بحث کیفیت کاری اش نیز به میان کشیده می شود

متن کامل گفتگو با مرضیه جان برومند گل گلاب

مهرجویی قراره  با مشارکت سیما فیلم ، باران‌ فیلم‌ و شبکهِ ZDF  آلمان‌ یک‌ فیلم‌ سینمایی‌ درباره پناهندگان ایرانی در آلمان بسازه. فیلمنامه این فیلم که نوشته "علی اصغر عسگریان" هست برنده جایزه اول فیلمنامه نویسی در اروپا شده. این پروژه فعلا در مرحله مذاکره و عقد قرارداده... از طرفی هم مهرجویی 5 ساله که قراره فیلم _ سریال "میهمان مامان" رو بسازه. ببینیم بالاخره چی کار می کنه...

سالهای پیش که «هنر هفتم» پخش می شد من با اینکه ۸ ــ ۹ سالم بیش تر نبود با علاقه می نشستم پا به پای پدرم فیلمها و نقداشونو نگاه می کردم. بابام گاهی تا آخر فیلم نمی تونست جلوی خوابشو بگیره ؛ ولی من تا آخر آخرش بیدار می موندم. تازه بعد از اونم نوار ویدئویی شو (که ظبط کرده بودیم) نگاه می کردم: دن کیشوت ، شاه لیر ، دوران کودکی ، خاموشی دریا ، فرار... ولی حالا... خیلی وقتا این سریالای طنز آبدوغ خیاری رم به سینما چهار ترجیح می دم!

سطح سلیقه من اومده پایین؟ انتخاب فیلمها بده؟ ساعت پخش برنامه نامناسبه؟ ... اشکال از کجاست؟؟...

"نگذارید نسلتان منقرض بشود _ حتی اگر به قیمت کوری تان تمام شود"

حمید لبخنده (ص) ، سریال "با من بمان"



ظاهرا «مینو فرشچی» از «باغچه مینو» جدا شده. باعث تاسفه؛ چون بهترین نویسنده مجموعه بود. به خصوص تو این دار بی نویسندگی!
بزرگترین مشکل «باغچه مینو» هم متن هاشه. فیلمنامه ها اکثرا در حد طرح های دو ـ سه خطی هستن و همه بار رو دوش بازیگراست... مثلا «منصور ضابطیان» (یکی دیگه از نویسنده های سریال) انگار هیچ فرقی بین فیلمنامه و متن های طنزی که تو مجلات می نویسه قائل نیست.
بعضی وقتها هم متن ها ایده های خیلی خوبی دارن (مثل اپیزودی که عروسی و عزا قاطی شده بود و آدمو یاد تلویوزیون خودمون مینداخت که تا اذان مغرب تولده بعد بلافاصله عزاداری می کنن!) ولی انقدر شلخته و پرداخت نشده ن که به جایی نمی رسن...