IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

IROON TV

برنامه های تلویزیون‌های ایرانی و فارسی‌زبان

هر چیزی حدی داره!




«بنا بر عرف، رسانه ها باید پیش از آنکه شروع به پخش آگهى کنند، با موسیقى و تصاویر خاص مخاطب را آگاه کنند که از این پس شاهد تبلیغ کالا هستند. اما اسپانسر هاى برنامه هاى تلویزیونى این مرز را شکسته اند و دست اندرکاران ایرانى رسانه ملى حتى به کار همتایان خارجى که حدى را براى این امر مشخص کرده اند، پایبندى نداشته و تا جایى که مى توانند به تبلیغ براى شرکت ها و موسسات ایرانى و خارجى ، دولتى و غیردولتى مى پردازند. این نکته از آن جا اهمیت ویژه مى یابد که تلویزیون ایران دولتى است و با استفاده از پول مردم کار مى کند.»

چند وقتی بود که می‌خواستم درباره این موضوع مفصلا بنویسم. بخصوص همین نکته که تلویزیونی دولتی (به عبارت درست تر حکومتی) ایران دست تلویزیونای خصوصی خارجی رو از پشت پیچونده. به هیچ و هیچی پایبند نیست مگه به پول. باز می‌رم سراغ همین کشور دوست و همسایه، ترکیه ــ نمی‌گم سوئد و اینا.
توی همین ترکیه وقتی وسط یه تاک شو دارن یه حرف تبلیغاتی می زنن بلافاصله آرم تلویزیون عوض می‌شه و زیرنویس و موسیقی خاصی اعلام می‌کنه که «این یه تبلیغه».
اسپانسر سریال ها هم با تمام خرجی که می‌کنن فقط آخر سریال اسمشون رد یا حداکثر خونده می‌شه. همین و تموم.

حالا بیاین سراغ تلویزیون «ملی» ما و این شاهکار آخری، نقطه چین:
 غیر از اجاره جا و دستمزد بازیگرا تقریبا هیچ هزینه دیگه‌ای برای این سریال نشده. حتی پول صرف بازیگر مهمان نکردن. عوامل فنی هم درجه دو و سه انتخاب شده‌ن که پول کمتر بگیرن. حتی آهنگساز هم این کاره نیست. (آهنگساز شاید باشه ولی آهنگساز فیلم و سریال نیست. موسیقی تیتراژ خوب بود ولی موسیقی ای که به عنوان موسیقی متن تو این سریال تو حلق ملت می‌کردن اصلا با هیچ معیاری در تعریف موزیک متن نمی‌گنجید.) 
ولی از اون طرف از هر امکانی برای تبلیغات استفاده شده بود:از  آرم گوشه سمت راست بالا بگیر تا زیرنویس‌های درشت زشت بی‌وقفه و آگهی های طولانی مدت میان‌برنامه و ... ــ با کمال وقاحت ــ صحبت صریح بازیگرها از کالاهای مورد تبلیغ.

(بقیه‌ش فردا)  
  
نظرات 11 + ارسال نظر
نازی سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 01:33 ب.ظ

آدم چندشش میشد وقتی اون طوری از سامسونگ و سایپا و بنیاد حرف میزدن

نوید نیک کار سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 03:13 ب.ظ http://nikkar.blogsky.com

درود بر شما دوست گرامی

من نوید هستم و از وبلاگ نیک کار مزاحمتون میشم

وبلاگ خیلی خوب . پر محتوا . و زیبایی رو فراهم آوردید که باید بگم

به قول بچه ها گفتنی دمتون گرم

راستی شبکه ی آموزشی فقط توی تهران پخش میشه ؟

لطفا" بر من هم منت نهاده و به تارنمای این بنده حقیر هم نیم نگاهی بیندازید

نظری بدهید و ... ( وای چقدر پر حرفی کردم )

ببخشید سرتون رو درد آوردم .... منتظرم .... خدانگهدار

دیگه نگران اشغالی تلفن نباشید سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 07:50 ب.ظ http://celeron.blogsky.com

سلام به شما این بار وبلاگ سلرون با یک نرم افزار تک آپلود شد. اکثر کسانی که از خونه به اینترنت وصل میشن مشکل اشغالی دارند ولی با این نرم افزار .....

آرمان پنج‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام
دوست عزیز، قبلا هم با همدیگه صحبتی در مورد تبلیغات میان برنامه و زیرنویس و اینکه پولش چی میشه و... داشتیم ، ولی گویا شما حرفای منو قبول نداری. باشه، قبول. ولی فکر میکنی مخارج یک برنامهء ۱۳۵ قسمتی چطور باید تامین بشه؟ حتما میدونی که ساخت سریال «امام حسین» بدلیل عدم تامین مخارج سریال، متوقف شد.میدونم که الان میگی، خب اون از نظر هزینه دکور و بازیگران زیاد و... خیلی پرخرج تره، ولی فکر نمیکنم از نظر تعداد قسمتهاش بیش از یک چهارم تعداد قسمتهای نقطه چین بود و عدم پیش بینی تامین مخارجش، نتیجه ای جز عدم ساختش در پی نداشت.نمیتونی هم بگی که توی این مدت انبوه سریالهای تکراری در حال پخش از تلویزیون رو ندیدی! پس واقعا بنظرت چیکار باید کرد؟ وقتی سازمان یا شرکتی اسپانسر یه برنامه میشه و پول میده خب باید براش تبلیغ کنی. فکر هم نمیکنم کار زیبایی باشه که مثلا برای تبلیغ سازمان مالی اعتباری بنیاد روی یک پلاکارد، اسم اونو بنویسن و مثلا توی خونه بامشاد آویزونش کنن! خب، توی برنامه ای مثل« مهتاب» با دادن جایزه های اون سازمان، براش تبلیغ میکنن و اینجا هم بقول شما (با کمال وقاحت!!) مجبورن توی موضوعات و صحبت بازیگران بگنجوننش. خوبه که خودت میگی اینجا ایرانه و همه چیش با جاهای دیگه فرق داره، چطوریه که فقط وقتی میخواهیم همدیگه رو بکوبیم، این فرقها هم مشخص میشه؟!

بازم تعصب؟ ؛)

فرشاد جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:21 ب.ظ http://www.mehranmodiri.blogsky.com

به نظر من تبلیغات اصلا ایرادی نداره .من نمی دونم چرا ما ایرانی ها فکر می کنیم کار تبلیغاتی کردن ضد اخلاقه.نه قربون یه جمله امریکایی میگه اگه ده دلار داری و می خوای صرف کاری کنی یک دلارشو صرف اون کار و نه دلار صرف تبلیغ کن.مهران مدیری و گروه سازنده نقطه چین حق دارن برای ساخت مجموعشون و اینکه اواسط کار با مشکل برنخورن از اسپانسر استفاده کنن و چه جالب اگر هیچ نمونه خارجی قبلا این جوری تبلیغ نکرده مگه حتما خارجی ها باید یه کاری بکنن وما ازشون تقلید کنیم.یکیم که پیدا میشه و خودش از خودش ابتکاری میده نباید مثل تو دوست عزیز این جوری بکوبونیمش.

اتفاقا تو این جور مسائل ما تو دنیا پیشتازیم!
کار تبلیغاتی ضد اخلاق نیست ولی به یه اصولی باید پایبند باشه.
جالبه که علاقه شما به این برنامه باعث شده از حقوق خودتون به عنوان تماشاگر بگذرین! اما به نظر من نباید این طور باشه بلکه باید به هنرمند مورد علاقه تون انتظاراتتونو انتقال بدین تا بهتر از اونی که هست بشه.

پیروز باشی دوست عزیز

آرمان شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 10:30 ق.ظ

سلام
دوست خوبم ، من اینهمه حرف زدم و شما فقط یک کلمه در جواب من نوشتی :« بازم تعصب ؟» یعنی حرفای من حتی یک جواب یک کلمه ای هم نداشت!؟ من با دلیل حرف زدم و فکر میکنم همین که جواب نداشته ، حرف حساب بوده. فکر میکردم به خاطر صحبتایی که قبلا با هم داشتیم ، پی به این برده باشی که آدم متعصبی نیستم و منطقی فکر میکنم. حرفت کاملا درسته ، که باید نظرات و انتقاداتمون رو به هنرمند مورد علاقه مون بگیم که کارش بهتر بشه . من همیشه این کارو کردم و میکنم. ولی آیا شما هم این کارو میکنی یا فقط در وبلاگت مینویسی ؟ چون نظر من این نبوده که این کار اشتباهه ، شما اینطور میگی. میدونم که قصدت اصلاحه، ولی انتقاد درست اونه که اولا شرایط طرف مقابل رو هم در نظر بگیره و ثانیا راهکار درست و پیشنهادی هم ارائه بده. که در انتقاد شما این دو مساله دیده نمیشه. لینکلن میگه « فقط کسانی حق انتقاد دارند که بتوانند راه چاره را هم نشان دهند.» ... و دیگه اینکه امیدوارم دیشب پشت صحنه نقطه چین رو دیده باشی که آقای مدیری در اون گفت :« ما شیوهء جدید ( با تاکید) تبلیغ درون برنامه ای رو در برنامه استفاده کردیم... ». صحبتای امروزمون رو فراموش نکن تا ببینیم در آینده چه برنامه هایی از این روش استفاده میکنن. به امید انتقادات منصفانه تر . موفق باشی.

اگه جواب مفصل تر ندادم به خاطر این بود که اولا نظرم همونیه تو پستم نوشتم و دیگه اینکه در جواب یکی دیگه از دوستان هم یه چیزایی نوشته بودم.
اما اینکه پرسیدی چرا من نظرمو به هنرمند منتقل نمی کنم باید بگم تنها وسیله من همین وبلاگه. اگه بخوام دنبال هر هنرمندی بدوم که نظرمو بهش بگم که باید زندگی مو تعطیل کنم! اونم کسانی مثل مدیری که تره هم واسه منتقدان و بیننده هاشون خورد نمی کنن و خودشونو ختم هنر و هوش و خرد می دونن!!

اما این که گفتی درآینده بقیه هم از این جور تبلیغات تقلید می کنن شکی درش نیست و اتفاقا اهمیت و قباحتش هم در همینه! اگه همین طور پیش بره فکر می کنی به کجا می رسیم؟ البته خوشبختانه انگار این جور تبلیغات ممنوع شده.

مدیری درست مثل یه ایرانی واقعی می خواد با کمترین تلاش ، بیشترین بهره برداری رو بکنه! و این خیلیل خیلی خیلی بده...


شاد و پیروز باشی

فرشاد شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:49 ب.ظ http://www.mehranmodiri.blogsky.com

متاسفانه باید به شما دوست عزیز صاحب وبلاگ بگم که معلومه خیلی مغرضانه از مدیری بدت میاد.ولی اشکال نداره فکر می کنم برای کسانی که هنر مدیری رو درک کردن حرفای خدش کافی باشه در ضمن من با افتخار میگم عاشق مدیریم و در ضمن از حقوق خودمم نگذشتم تنها کسی که به حقوق مخاطب در تلویزیون اهمیت میده مهران مدیریه.واسه همین ازش خوشم میاد.امیدوارم همیشه موفق باشه.

آرمان شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:57 ب.ظ

سلام
تا حالا سعی میکردم که به خودم بقبولانم که حرفات روی قصد و غرض نیست. ولی با این جوابت متاسفانه بهم ثابت شد که اشتباه میکردم. فکر نکنم که هیچ هنرمندی ، از تمام وبلاگهایی که در موردش مینویسن آگاه و باخبر باشه و این خیلی خودخواهانه است که انتظار داشته باشیم اون بیاد و از تک تک ما خواهش کنه براش نظر بدیم ، مگر اینکه کارهای دنیا برعکس شده باشه، که گویا شده ! - از اینکه گفتی آقای مدیری برای حرف منتقدان و مردم ارزشی قائل نیست خیلی خندیدم. شوخی بامزه ای بود. آقای مدیری مردمی ترین و بی ادعاترین هنرمندیه که میشناسم. مردم هم اینو میدونن. نمیدونم کسی که با نظر مردم برنامه میسازه، اگه مردمی نیست ،پس مردمی به کی میگن. ولی اگه واقعا این رو نمیدونی، باید بگم اصلا، اصلا،اصلا اونو نشناختی. و از نظر اخلاقی کار درستی نیست در مورد چیزی یا کسی که نمیشناسیم صحبت کنیم. زمانی احترام من برای اون هزاران برابر شد که دیدم بارها در اوج تهمتهایی که بهش زدن و عقده هایی که با عنوان نقد و انتقاد بر سرش خالی کردن همچنان صبور و محترمانه نامه ای نوشت و سعی نکرد حتی یکی از اونها رو تلافی کنه. باید بگم حتی از اون موقع به بعد منم خیلی صبورتر شدم. کسی هنرمند واقعیه که باعملش این چیزا رو نشون بده. - هر نوآوریی هم معمولا در ابتدا چنین عکس العملهایی رو بدنبال داره. ایرانی واقعی اونه که از هوش و خلاقیتش استفاده کنه. پس شما درست میگی آقای مدیری یک ایرانی واقعیه. - شما هم موفق باشی.

علیرضا یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:27 ق.ظ http://m-modiri.persianblog.com

در مورد نقطه چین خیلی غیر منصفانه نوشته ای ! ، به عقیده بنده تبلیغات در داخل برنامه و گرفتن اسپانسرهای قوی از بهترین راههای درآمد هزینه های سرسام آور کارهای تلویزیونی است ... موفق و منصف باشی !

من از مدیری اصلا اصلا اصلا بدم نمیاد، از بعضی کاراش حتی خوشم میاد ولی معتقدم هنرمند چندان متعهدی نیست و یه نمه هم حسوده!

به هر حال به نظر شما دوستان هم احترام میذارم و اصراری ندارم نظر منو بپذیرین.

فرشاد دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 10:23 ق.ظ http://www.mehranmodiri.blogsky.com

مدیری از نظر ما نه غیر متعهده و نه حسود ولی ما هم اصراری نداریم نظرمون رو بپذیری.

کتکله شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 02:56 ب.ظ http://katakalle.com

سلام ! من یه وبلاگ طنز به نام کتکله دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد